Čeština (Česká republika)English (United Kingdom)
JÓGOVÉ SEDY PDF Tisk Email

V józe rozeznáváme několik variant sedů, které mají různá použití a tedy i účinek. Společným pravidlem jsou však vždy rovná záda a to, že pozice musí být pevná a zároveň uvolněná, umožňující adeptu setrvání v zastavení po dobu trvající od několika málo dechových cyklů až po neomezeně dlouhou dobu. Pozice se samozřejmě liší svou náročností provedení a adept se k nim musí postupem času propracovat. 

 

SUKHÁSANA - příjemná pozice

sukha_sana

Sukha, znamená jednoduchý, snadný - jedná se tedy pravděpodobně o nejsnadnější pozici pro setrvání v sedu.

V této pozici je třeba dbát na vyváženost pravé a levé strany, aby obě hýždě rovnoměrně spočívaly na podložce, kolena byla pokud možno ve stejné výši a vzdálenosti od těla, čímž je umožněno zádům setrvat v rovině bez vychýlení k jedné ze stran. Bederní část se snažíme dostat vpřed, ramena naopak vzad, tak aby lopatky byly co možná nejvíce u sebe. Ramena v konečné fázi musí zůstat uvolněná a volně klesnout dolů. Paže spočívají volně v klíně, či je můžeme položit na kolena. Při rozjímání dlaně otočíme vzhůru.

Tato pozice není vhodná pro ty, kdož chtějí směřovat k vyšším stupňům vědomí - smádhi 

 

VADŽRÁSANA - diamantový sed, pozice Indrova hromoklínu

vadra_sana_pedekvadra_sana_bokvadra_sana_zadekparavrtti_vadra_sana

Indra, v indické mytologii pán nebes. Diamantový sed, coby symbol pevnosti, rozhodnosti, odhodlání a stability je ceněn pro svoji podobu trojúhelníku, kdy je příznivě ovlivňována pánev a křížová část zad. Praktikováním této polohy se zlepšuje prokrvení v hýždích, na zadní straně stehen, v podkolení a lýtkách. Poloha napomáhá léčení křečových žil. Ovlivňovány jsou samozřejmě celé nohy a také konečník.

Při VADŽRÁSANĚ jsou paty umístěny přímo pod hýžděmi. Záda jsou naprosto rovná, ramena uvolněná. Variantou této pozice je oddálení pat do stran, kdy hýždě spočívají na klenbě chodidel. V této pozici je zcela volné břicho, dech může volně proudit až do nejspodnějších částí plic. Hlava je v prodloužení páteře, nezaklání se, brada je mírně vtažena ke krku, pohled směřuje vpřed.

 

DANDÁSANA - sed s nataženýma nohama

dandsana

Dandásana je variantou pro ty, kdo nevydrží sedět v některém ze skřížených sedů či sedů na patách. Do tohoto sedu přecházíme zpravidla po praktikování zkřížených sedů či sedu na patách, aby si nohy odpočinuly od zátěže a došlo k prokrvení a uvolnění. Ale i k tomuto sedu, aby byl opravdu správně prováděn, je třeba dospět praxí. V této pozici je třeba dbát na rovná záda, tedy svaly v zádech musí dobře zvládat držení páteře v rovině, aby sed nebyl zhroucený, musí být protaženy šlachy na zadních stranách nohou a dobře uvolněna křížová a bederní část zad. V žádném případě není správné se předklánět a stejně tak pokud nás sed nutí do záklonu, je třeba na něm ještě pracovat. Dandasána se nepoužívá k meditaci.

 

VÍRÁSANA - pozice hrdiny

vra_sana_bok

Pozice je vhodná pro meditaci i pránájámu. Tuto pozici je jako jednu z mála můžeme provádět i bezprostředně po jídle, neboť zmírňuje přetížení žaludku a napomáhá trávení. Pozice dále mírní revmatické bolesti a léčí ploché nohy. Pozici provádíme z kleku, kolena a chodidla se mírně oddálí od sebe a posadíme se mezi paty, pokud možno až na zem. Dlaně položíme volně na kolena, ramena jsou uvolněná a záda samozřejmě v rovině.

 

SIDHÁSANA - pozice siddhů

 

FOTOGRAFIE v přípravě

 

Siddha - jógin, mudrc, ten kdo v sobě probudil zvláštní síly a schopnosti, dosáhl vyššího stupně vědomí a tedy poznání. Výchozí pozicí je mírný sed roznožný. Pokrčíme levou nohu, vytočíme koleno vně a vsuneme chodidlo po vnitřní straně pravého stehna až k hýždi. Poté skrčíme pravou nohu, koleno vytočíme vně a vnější kotník pravé nohy položíme na vnitřní kotník levé nohy. Chodidlo je umístěné mezi lýtkem a stehnem. Tato pozice je vhodná pro meditaci a pránajámu, zklidňuje nervovou soustavu a udržuje mysl v pozornosti.    

 

PADMÁSANA - pozice lotosového květu

padmasana

Tato pozice je jednou ze základních meditačních pozic. Symbolika lotosu, jako čistého květu nad bahnem, ze kterého vyrůstá je popisována jako neposkvrněná mysl jógina, který svým klidem vítězí nad svou nižší přirozeností. Pozici provádíme z mírného sedu roznožného. Skrčíme pravou nohu, koleno vytočíme vně, uchopíme nárt pravé nohy a položíme na stehno levé, co nejblíže do slabin. Totéž provedeme s levou nohou a položíme ji přes pravou. Náročnost této pozice vyžaduje čas a procvičení, proto se k této pozici propracováváme přes ARDHA PADMÁSANU - poloviční lotosová pozice. Tato pozice pomáhá dokonalejšímu zvládnutí PADMÁSANY. Pozice povzbuzuje činnost břišních orgánů a napomáhá správnému držení páteře. Zvyšuje se krevní oběh v břiše a bedrech, jsou posilovány zádové svaly, zlepšuje se pohyblivost kotníků, kolen a kyčlí.

 

Přehled jogových sedů si můžete stáhnout ve formátu *.pdf  zde

 

Komentáře  

 
#1 Jitka Zvolská 2013-06-12 10:04
Prosím o zasílání nových článků na Vašem webu. Děkuji.
Citovat